eHerkenning aanvragen voor een fiscale eenheid

.
Gepubliceerd op: 2 november 2021

Recentelijk hebben ondernemers een brief ontvangen van de Belastingdienst dat de huidige manier van inloggen gaat veranderen naar eHerkenning. Het oude portaal Digitaal aangeven Belastingdienst’ zal gefaseerd overgaan naar het nieuwe portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’. Recent hebben wij hier een artikel aan gewijd die u kunt teruglezen. 

 

eHerkenning voor een fiscale eenheid 

In het verleden was het niet mogelijk om in te loggen voor een fiscale eenheid omdat dit niet werd ondersteund vanuit de Belastingdienst. Een veelgestelde vraag bij ons is dan ook; ‘Kan ik eHerkenning aanvragen voor een fiscale eenheid’. Het antwoord hierop is ja.
Wij leggen u graag uit hoe u het eenvoudigst eHerkenning kunt aanvragen voor een fiscale eenheid. 

Hoe kan ik eHerkenning aanvragen voor een fiscale eenheid? 

Voordat wij u gaan uitleggen hoe u dit kunt aanvragen, is het belangrijk om te weten dat er 2 verschillende soorten eHerkenningsmiddelen zijn.  

Het grote verschil tussen beide soorten eHerkenningsmiddelen is dat u met een regulier eHerkenningsmiddel bij alle dienstverleners (bv UWV, CertiQ, Dienst Justis, de Belastingdienst etc.) kunt inloggen. Het EH3 Belastingdienstmiddel is een specifiek eHerkenningsmiddel waarmee u enkel en alleen bij de Belastingdienst kunt inloggen. Daarnaast is het belangrijk dat als u voor een reguliere eHerkenningsmiddel kiest, u ook de juiste machtiging selecteert.

Machtigingen
Binnen de Beheermodule van We-ID zijn 3 verschillende niveau’s machtigingen te verkrijgen. De medewerker die gaat inloggen namens de fiscale eenheid dient in het geval van een Diensten machtiging te kiezen voor de machtiging: Omzetbelasting voor fiscale eenheden’ en voor ‘Inloggen voor iemand anders’.

eHerkenning aanvragen
Kies welk soort eHerkenningmiddel (regulier EH3 of Belastingdienst EH3) u nodig heeft en volg onderstaande stappen:

  1. Start uw aanvraag voor het gekozen eHerkenningmiddel 
  2. Maak een keuze uit de gewenste looptijd van het abonnement  
  3. Vul gevraagde gegevens in, print het contract uit en zorg dat dit door de juiste wettelijk vertegenwoordig uit uw organisatie ondertekend wordt 
  4. Stuur het contract en aanvullende gegevens per post naar ons toe 

Inloggen met een fiscale eenheid 

Als u in het beheer bent van een geactiveerd eHerkenningsmiddel en gekoppeld bent aan een onderneming (KvK), kunt u inloggen bij het nieuwe portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’.
Het KvK-nummer van deze onderneming  let op: niet van de fiscale eenheid wordt gebruikt om in te loggen namens de fiscale eenheid.

Zoals eerder benoemd bij het kopje Machtigingen, is het van belang dat de medewerker die gaat inloggen voor de juiste machtiging kiest. In dit geval gaat het om de machtiging: ‘Omzetbelasting voor fiscale eenheden’ en kiezen voor ‘Inloggen voor iemand anders’. Bekijk voor visuele uitleg de instructies hieronder.

Inloggen met een ketenmachtiging voor een fiscale eenheid
Het is op dit moment nog niet mogelijk om met een ketenmachtiging in te loggen voor een fiscale eenheid. 
Als u als intermediair wilt inloggen namens een fiscale eenheid en u nog géén eHerkenningsmiddel heeft dient u een regulier eHerkenningsmiddel aan te vragen voor het bedrijf waarvoor u wilt inloggen. U wordt dan gekoppeld aan de onderneming zodat het KvK-nummer gebruikt kan worden om in te loggen namens de fiscale eenheid.

Indien u al gebruik maakt van eHerkenning kunt u via het volgende wijzigingsformulier zorgen dat u gekoppeld wordt aan de onderneming. Wij voegen dan uw huidige onderneming en de nieuwe onderneming samen zodat u met 1 inlogmiddel namens beide ondernemingen kunt inloggen namens een fiscale eenheid.  

Voor vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice of bekijk de support site