Niveau’s van eHerkenning
Met een eHerkenningsmiddel van We-ID krijgt u toegang tot de online diensten van de ruim 500 overheidsinstellingen en bedrijven die zijn aangesloten op eHerkenning. Dit eHerkenningsmiddel bieden we op meerdere niveaus aan. Om u op weg te helpen, kunt u hieronder in de zoekbalk, de dienst waarop u wilt inloggen invullen. Wij vertellen u dan direct welk niveau eHerkenning u daarvoor nodig heeft.
Welk niveau heb ik nodig?
EHerkenning heeft vier betrouwbaarheidsniveaus: EH2, EH2+, EH3 en EH4. Hoe hoger het niveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener krijgt over uw online identiteit. En hoe meer zaken u online kunt regelen.
De dienstverlener waarmee u zakendoet, bepaalt met welk niveau u inlogt. Betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) is steeds vaker de standaard omdat dit niveau de meeste veiligheid biedt voor normale gebruikers. Logt u in bij meerdere online diensten? Vraag dan een middel aan met het hoogste betrouwbaarheidsniveau dat u nodig heeft. Hiermee kunt u namelijk ook inloggen bij diensten op een lager niveau.
Betrouwbaarheidsniveau’s
EH2: basis. Biedt een basis betrouwbaarheidsniveau. Inloggen gaat met gebruikersnaam en een sterk wachtwoord. Voor de controle van de identiteit volstaat een kopie van een wettelijk identiteitsdocument en een uittreksel van de KvK. Niveau EH2 wordt echter steeds minder gebruikt en zal uiteindelijk ook verdwijnen. Wij raden u aan voor EH3 te kiezen. Dit is het meest gebruikte niveau en zal ook steeds meer de norm worden.
EH2+: basis. Ook op dit niveau controleren we de identiteit aan de hand van een kopie van een wettelijk identiteitsdocument en een uittreksel van de KvK. Inloggen gaat echter ook met een ‘tweede factor’. Naast een gebruikersnaam en sterk wachtwoord heeft u een sms- of otp-code nodig om in te loggen.
EH3: substantieel. Op dit niveau wordt uw identiteit tijdens een fysieke afspraak gecontroleerd, aan de hand van een wettelijk identiteitsdocument en een gezichtscontrole. Na uitgifte van het middel logt u in met een gebruikersnaam, wachtwoord en een sms-code of een pincode via een token. Steeds meer organisaties vragen om EH3 omdat dit het meest veilige en toegankelijke niveau is.
EH4: hoog. Met een EH4-middel kunt u overal inloggen. Op dit niveau wordt de identiteit van zowel de aanvrager als de machtigingenbeheerder fysiek gecontroleerd aan de hand van een wettelijk identiteitsbewijs. De aanvraag gebeurt met een PKIoverheids-certificaat wat de hoogste betrouwbaarheid biedt. EH4-middelen worden veelal gebruikt door advocatenkantoren en door organisaties waar gewerkt wordt met zeer vertrouwelijke gegevens.
EH2+
3 jaar
per jaar
Veel gebruikt voor:
Personen register
Mijn.RVO.nl
EH3
3 jaar
per jaar
Veel gebruikt voor:
Belastingdienst
Douane
UWV, DUO
Aanvraag meerdere KvK's
Geef uw medewerkers toegang tot een uitgebreide KVK-structuur.
Veel gebruikt voor:
2 of meer KvK-nummers
Complexe KvK structuur
Grotere organisaties
Hoe kan ik mijn huidige eHerkenningsmiddel upgraden?
Heeft u al eHerkenning van We-ID en wilt u uw middel upgraden naar een hoger niveau? Dit regelt u heel eenvoudig via de We-ID Beheermodule.
Heeft u geen We-ID Beheermodule en is er binnen uw organisatie nog geen beheerder die over eHerkenning op het gewenste niveau beschikt?
Vraag dan via het reguliere aanvraagproces het niveau aan dat u nodig heeft, en vermeld ‘upgrade’ op de eerste pagina van het contract dat u naar ons terug stuurt. Let wel op dat de gegevens van uw oude eHerkenningsmiddel exact overeenkomen met de nieuwe registratie.

eHerkenning per rechtsvorm
Eenmanszaak
Vereniging
Maatschap
Publieksrechtelijke rechtspersoon
Organisaties zonder KvK
Stichting
Besloten Vennootschap (BV)
CV, NV, Coöoperatie
Vennootschap onder Firma (VOF)
Kerkgenootschap