eHerkenning: Veilige login voor ondernemers

Een parkeervergunning, subsidie of verzekering aanvragen? Met eHerkenning van We-ID regelen ondernemers dit veilig en snel online. Bekijk onze uitleg video hiernaast! 

Bekijk hier wat eHerkenning is en hoe u een eHerkenningsmiddel bij We-ID kunt aanvragen. 

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem waarop inmiddels ruim vierhonderd organisaties zijn aangesloten. Dat zijn met name overheidsinstanties, maar ook steeds meer publieke organisaties waaronder verzekeraars en pensioenuitvoerders.

eHerkenning kunt u vergelijken met DigiD, maar dan voor bedrijven. Ondernemers kunnen met een eHerkenningsmiddel bij aangesloten overheidsinstellingen en private dienstverleners inloggen en er vertrouwelijke gegevens mee uitwisselen. Hoe hoger het niveau van het middel, hoe meer gevoelige informatie u kunt uitwisselen.

Geen gedoe: met één digitale sleutel voortaan snel en efficiënt zaken doen.

Gemeenten

Belastingdienst

UWV

Justitie

Nederlandse voedsel en warenautoriteit

De voordelen van eHerkenning

Veilig

Inloggen met een eHerkenningsmiddel biedt zekerheid. De organisatie waar u bij inlogt weet zeker dat u het bent. U heeft de zekerheid dat de site waar u inlogt veilig en betrouwbaar is.

Flexibel

Inloggen met behulp van een sms-code, token of app? Als gebruiker kiest u zelf hoe u inlogt.

Gebruiksvriendelijk

Met één eHerkenningsmiddel logt u in bij ruim vierhonderd organisaties. Het is niet meer nodig om verschillende wachtwoorden en inlogcodes te onthouden.

Meer weten?

Meer weten over eHerkenning of een eHerkenningsmiddel aanvragen? Als marktleider op het gebied van eHerkenning helpt We-ID u graag.

Is eHerkenning verplicht?

eHerkenning is een inlogmiddel waarmee ondernemers en organisaties zich online kunnen identificeren bij verschillende overheidsinstanties en dienstverleners. Of eHerkenning verplicht is, hangt af van de specifieke situatie en de diensten die u wilt afnemen.

In sommige gevallen is eHerkenning inderdaad verplicht. Bijvoorbeeld voor het doen van bepaalde aangiften bij de Belastingdienst, het aanvragen van subsidies of vergunningen, of het indienen van jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel. Ook voor het aanvragen van bepaalde overheidsdiensten, zoals het aanvragen van een milieuvergunning of het inzien van het Handelsregister, kan eHerkenning verplicht zijn.

Het is belangrijk om te controleren of eHerkenning vereist is voor de specifieke dienst of instantie waar u mee te maken hebt. De verplichting kan namelijk verschillen per overheidsinstantie en per type dienstverlening.

 

 

 

Welke eHerkenning heb ik nodig

eHerkenning kent drie betrouwbaarheidsniveaus: EH2+, EH3 en EH4. Hoe hoger het niveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener heeft over uw online identiteit. Het betrouwbaarheidsniveau wordt bepaald door de dienstverlener. EH3 wordt steeds vaker gebruikt als standaard vanwege de hogere veiligheid.

Voor het inloggen bij meerdere online diensten is het handig om een middel aan te vragen met het hoogste betrouwbaarheidsniveau dat u nodig heeft. Met een hoger niveau kunt u ook inloggen bij diensten op een lager niveau. Bijvoorbeeld, met een EH3-middel kunt u ook inloggen op EH2+ diensten, mits u de juiste machtiging heeft. 

Kosten

EH2+

3 jaar

€ 16,-

per jaar

Veel gebruikt voor:

Personen register

Mijn.RVO.nl

EH3

3 jaar

29,95

per jaar

Veel gebruikt voor:

Belastingdienst

Douane

UWV, DUO

Aanvraag meerdere KvK's

Geef uw medewerkers toegang tot een uitgebreide KVK-structuur.

Veel gebruikt voor:

2 of meer KvK-nummers

Complexe KvK structuur

Grotere organisaties

eHerkenning aanvragen

Bij We-ID kunt u grotendeels online een eHerkenningsmiddel aanvragen. Voor elk niveau zijn verschillende documenten vereist. Wij helpen u graag bij het begrijpen van deze verschillen, zodat u snel met uw aanvraag kunt beginnen. Bekijk hiervoor onze eHerkenning aanvragen pagina. 

Ons advies is om eHerkenning niveau 3 (EH3) aan te vragen, omdat dit steeds meer de norm wordt. Met EH3 kunt u ook inloggen op lagere niveaus zoals EH2+ (en het oude EH2). Dit is handig als u eHerkenning voor meerdere diensten en/of voor langere tijd wilt gebruiken.

eHerkenning Ketenmachtigingen

Nederlandse bedrijven digitaliseren in een rap tempo. Dit leidt ertoe dat steeds meer zaken online geregeld worden. Onderling, en met de overheid.

U kunt als bedrijf hiervoor een tussenpartij inschakelen. Deze regelt namens u bijvoorbeeld de aanvraag van bouwvergunningen of parkeerontheffingen. De tussenpartij moet hiertoe uiteraard wel bevoegd zijn. Een ketenmachtiging via eHerkenning zorgt daarvoor.

Meer informatie over de Ketenmachtgingen en de aanvraagprocedure bij We-ID? Bekijk onze ketenmachtiging pagina en vraag direct een offerte aan.

eHerkenning Belastingdienst

Inloggen met eHerkenning bij de Belastingdienst met of zonder KvK, het kan nu allebei met de 2 daarvoor ontwikkelde Belastingdienst eHerkenningsmiddelen.

Met eHerkenning 3 Belastingdienst kunt u inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, waar u onder andere btw-aangifte, loonaangifte en aangifte vennootschapsbelasting kunt regelen. Dit middel is goedkoper dan een regulier EH3-middel en wordt gecompenseerd door de overheid. U kunt de compensatie aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Let op, het eHerkenning 3 Belastingdienstmiddel heeft wel enkele beperkingen, bijvoorbeeld dat u niet kunt inloggen op andere diensten die aangesloten zijn op eHerkenning. 

eHerkenning per rechtsvorm

Eenmanszaak

Vereniging

Maatschap

Publieksrechtelijke rechtspersoon

Organisaties zonder KvK

Stichting

Besloten Vennootschap (BV)

CV, NV, Coöoperatie

Vennootschap onder Firma (VOF)

Kerkgenootschap