Ketenmachtigingen
Nederlandse bedrijven digitaliseren in een rap tempo. Steeds meer zaken worden online geregeld. Onderling, en met de overheid.
U kunt als bedrijf hiervoor een tussenpartij inschakelen. Deze regelt namens u bijvoorbeeld de aanvraag van bouwvergunningen of parkeerontheffingen. De tussenpartij moet hiertoe uiteraard wel bevoegd zijn. Een ketenmachtiging via eHerkenning zorgt daarvoor.
Benieuwd hoe het aanvragen van Ketenmachtigingen nu precies werkt? Wij leggen het u graag uit, of start hier meteen uw aanvraag.
Bekijk hoe de ketenmachtigingen werken
Wat is een ketenmachtiging?
Met een ketenmachtiging geeft een organisatie een intermediair toestemming om namens die organisatie in te loggen met eHerkenning. Op deze manier kan de intermediair allerlei zaken online voor relaties regelen bij dienstverleners. Dat zijn bijvoorbeeld de Belastingdienst, de KVK en UWV.
Het voordeel voor de intermediair is dat deze met ketenmachtigingen namens meerdere organisaties kan inloggen bij (overheids)diensten waarvoor hij gemachtigd is. De relatie van de intermediair heeft zelf geen eHerkenningsmiddel nodig. Geïnteresseerd in ketenmachtigingen? U kunt hieronder direct een offerte aanvragen.
Hoe werkt een ketenmachtiging?
Met een ketenmachtiging delegeert een organisatie het gebruik van specifieke diensten die toegankelijk zijn met eHerkenning aan een intermediair. De intermediair machtigt vervolgens gebruiker(s) binnen de eigen organisatie die de werkzaamheden uitvoeren. We-ID biedt ook de mogelijkheid om ketenmachtigingen af te geven voor alle diensten van één of meerdere dienstverleners.
Dit noemen wij de Dienstverleners Machtiging. Deze machtiging geldt ook voor alle nieuwe diensten die een dienstverlener toevoegt en is dus altijd compleet. Wel zo handig, zowel voor de organisatie die de ketenmachtiging afgeeft als voor intermediairs.
De Ketenmachtiging Beheermodule
In de Beheermodule kunt u eenvoudig relaties toevoegen of verwijderen en kunt u zelf de afgegeven ketenmachtigingen koppelen aan eHerkenningsmiddelen binnen uw organisatie. Ook is het mogelijk om relaties in één bulk uit te nodigen om een ketenmachtiging af te geven. U krijgt een Beheermodule gratis bij een regulier eHerkenningsmiddel vanaf EH2+.
Wat zijn de voordelen van een ketenmachtiging?
Een ketenmachtiging maakt het werk van de intermediair veel makkelijker. Zo kan de intermediair met slechts één eigen eHerkenningsmiddel inloggen namens alle organisaties waarvoor hij gemachtigd is. Het is dus niet nodig om voor elk bedrijf dat de intermediair vertegenwoordigt een apart eHerkenningsmiddel aan te vragen. Ook heeft de relatie van de intermediair zelf niet per se een eHerkenningsmiddel nodig.
Inloggen namens alle organisaties
Maar één eHerkenningsmiddel nodig
Uw relatie heeft zelf geen eHerkenning nodig
Ketenmachtiging afgeven
Er zijn twee manieren om een ketenmachtiging af te geven:
Uitnodiging vanuit intermediair
Ketenmachtigingen regelen voor uw relaties? U vindt de uitleg hier. Na het doorlopen van de aanvraag, ontvangt u een introductiemail met een link naar de ketenmachtigingen Beheermodule. Iedere persoon binnen uw organisatie die met ketenmachtigingen gaat werken heeft een eHerkening niveau 3 (EH3) middel nodig.
De organisatie geeft graag zelf een ketenmachtiging af via de Beheermodule van We-ID. In de instructies leggen we dit op eenvoudige wijze uit. Om zelf een ketenmachtiging af te geven aan een intermediair, dient u ook beheerder te zijn van een eHerkenningsmiddel op minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3).
Spoedprocedure
Een ketenmachtiging kost €19,95 per jaar, ongeacht het aantal machtigingen. De kosten voor de controle van de KVK-gegevens zijn hierbij inbegrepen. Bekijk voor een volledig overzicht van alle tarieven onze tarievenpagina.
Met spoed een ketenmachtiging voor eHerkenning nodig? Dan kunt u gebruikmaken van de spoedprocedure van We-ID. Daarmee kunt u uw ketenmachtigingen al binnen één werkdag geregeld hebben.
Veelgestelde vragen
Kan ik met eHerkenning 3 Belastingdienst gebruik maken van ketenmachtigingen?
Nee, dit is niet mogelijk. Om als intermediair met een ketenmachtiging voor uw klant te kunnen inloggen heeft u een regulier eHerkenningsmiddel op niveau 3 nodig. Deze kunt u hier aanvragen.
Hoe kan ik mijn afgegeven ketenmachtiging intrekken?
Wilt u een ketenmachtiging intrekken die u zelf vanuit uw Beheermodule hebt afgegeven? Dan kunt u deze ook zelf weer intrekken in de Beheermodule.
Als uw intermediair de ketenmachtiging bij u heeft aangevraagd en u hebt deze vervolgens afgegeven, dan kan uw intermediair deze intrekken in de Beheermodule.
Beide geen optie? Dan kunt u dit ook regelen via dit formulier.
Hoe kan ik het beste een ketenmachtiging aanvragen als mijn relatie in het buitenland woont?
Wij adviseren u een spoedprocedure te starten. Met de spoedprocedure voorkomt u het scenario dat er een fysieke identificatie genoodzaakt is voor het verstrekken van een eHerkenningsmiddel.
Via de volgende link kunt u de spoedprocedure starten.