Vraag tijdig eHerkenning aan voor Mijn Belastingdienst Zakelijk

.
Gepubliceerd op: 23 september 2021

Heeft u recentelijk een brief gekregen van de Belastingdienst over het inloggen met eHerkenning (EH3) bij Mijn Belastingdienst Zakelijk, het nieuwe ondernemersportaal van de Belastingdienst? Mijn Belastingdienst Zakelijk vervangt fasegewijs het oude ondernemersportaal ‘Digitaal aangeven Belastingdienst’ voor ondernemers. Wij leggen u uit wat u kunt doen om in te kunnen loggen met eHerkenning niveau EH3 op het nieuwe portaal.  

 

Zakendoen met de Belastingdienst 

De afgelopen jaren zijn al verschillende belastingmiddelen in het nieuwe portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z)’ toegevoegd. Zo is het reeds mogelijk om loonaangifte, omzetbelasting (btw), loonheffingen vennootschapsbelasting en verhuurdersheffingen via dit portaal te doen. Het oude ondernemersportaal verdwijnt voorgoed in 2022. Ondernemers kunnen het oude portaal dan alleen nog gebruiken voor belastingjaar 2021 tot februari 2022. Daarna dient u uw aangifte te doen via MBD-Z of één van de andere hieronder genoemde mogelijkheden. 

Eenmanszaken kunnen nog steeds met DigiD inloggen of met eHerkenning. Naast het gebruik van het nieuwe ondernemersportaal Mijn Belastingdienst Zakelijk, kunnen ondernemers administratie-software of een fiscaal dienstverlener overwegen voor belastingzaken. 


Inloggen bij de Belastingdienst 

Om in te loggen op het nieuwe portaal, moeten ondernemers gebruik maken van eHerkenning. Ondernemers die eHerkenning alleen nodig hebben om aangifte te doen bij de Belastingdienst, en met eHerkenning geen andere online diensten afnemen bij andere organisaties, kunnen het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel aanschaffen en hiervoor compensatie aanvragen bij RVO.

 

Reguliere eHerkenning EH3 aanvraag 

Indien u nog geen eHerkenningsmiddel op betrouwbaarheidsniveau 3 heeft, dan kunt u onderstaande stappen volgen om dit aan te vragen: 

  1. Start uw aanvraag voor EH3 hier: Aanvragen EH3
  2. Maak een keuze uit de gewenste looptijd van het abonnement 
  3. Vul gevraagde gegevens in, print het contract uit en zorg dat dit door de juiste wettelijk vertegenwoordiger uit uw organisatie ondertekend wordt 
  4. Stuur het contract en aanvullende gegevens per post naar ons toe

eHerkenning voor alleen inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk

Indien u een specifiek EH3 Belastingdienst middel wilt aanvragen waarmee u alleen bij ”Mijn Belastingdienst Zakelijk” kunt inloggen, volg dan onderstaande stappen:  

  1. Start uw aanvraag voor het EH3 Belastingdienst middel hier: eHerkenning 3 Belastingdienst
  2. Maak een keuze uit de gewenste looptijd van het abonnement  
  3. Vul gevraagde gegevens in, print het contract uit en zorg dat dit door de juiste wettelijk vertegenwoordig uit uw organisatie ondertekend wordt 
  4. Stuur het contract en aanvullende gegevens per post naar ons toe 


Let op:
 
met eHerkenning 3 Belastingdienst kunt u alleen inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk om uw belastingaangiften te doen. Dit houdt in dat u niet kunt inloggen bij andere dienstverleners zoals bv. Het UWV.  Indien u wel bij andere dienstverleners wenst in te loggen, klik dan hier om het juiste eHerkenningsmiddel aan te vragen. 

Voor vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice of bekijk de veelgestelde vragen over de uitfasering van EH1.