19-02-2025

Stap-voor-stap gids: Het proces van eHerkenning aanvragen

eHerkenning is een essentieel digitaal identificatiemiddel voor bedrijven in Nederland. Met eHerkenning van We-ID kunnen ondernemers veilig en snel online een parkeervergunning, subsidie of verzekering aanvragen. Steeds meer online diensten vragen om eHerkenning op minimaal niveau 3, daarom beginnen we met dit niveau. Het aanvragen van eHerkenning wordt grotendeels online gedaan. Hier volgt een beknopte stap-voor-stap gids om u te helpen bij het aanvragen van eHerkenning via We-ID.

Het proces van eHerkenning aanvragen.

Stap 1: Bepaal het benodigde niveau

Het advies is om eHerkenning niveau 3 (EH3) aan te vragen, omdat dit steeds meer de norm wordt. Met EH3 kunt u ook inloggen op lagere niveaus zoals EH2+.

  • EH2+: Biedt een basisbetrouwbaarheidsniveau en vereist een extra beveiliging zoals een sms-code of token.
  • EH3: Geeft toegang tot de dienstverlening van bijna alle overheidsorganisaties en particuliere dienstverleners die zijn aangesloten op eHerkenning. Het is bijvoorbeeld nodig voor de Belastingdienst, Douane, en UWV.

Stap 2: Verzamel de benodigde gegevens

De aanvraag van een EH3-middel verloopt bij We-ID volledig online. Zorg ervoor dat u bij aanvang van het aanvraagproces de benodigde gegevens en documenten bij de hand heeft. Bereid de volgende informatie voor:

  • Gegevens van uw organisatie zoals bekend bij de KVK, zoals een digitaal gewaarmerkt uittreksel

  • Persoonsgegevens van de mensen voor wie u eHerkenning aanvraagt

  • Handtekening en kopie van het wettelijk identiteitsbewijs van de wettelijke vertegenwoordiger(s)

Stap 3: Start de online aanvraag

Ga naar de “eHerkenning niveau 3 aanvragen” pagina en klik op direct aanvragen om de aanvraag te starten voor een eHerkenningsmiddel op niveau 3 (EH3). Vul het e-mailadres in waar het EH3 middel aan verbonden moet worden. Dit kan zowel een zakelijk als een persoonlijk e-mailadres zijn.

Stap 4: Bevestig uw mailadres en vervolg aanvraag

Na het invullen van uw e-mailadres, ontvangt u een e-mail van ons om uw aanvraag te bevestigen. Via deze e-mail kunt u ook eenvoudig terugkeren naar uw aanvraag, mocht u even willen pauzeren.

Stap 5: Vul bedrijfsgegevens in

Vul het KvK-nummer of vestigingsnummer in van het bedrijf waarvoor u eHerkenning aanvraagt. Ons systeem matcht dit automatisch met de juiste bedrijfsgegevens die bekend zijn bij de KvK.

Stap 6: Verstuur de benodigde documenten

Na de online aanvraag vragen we u om de benodigde documenten te uploaden en/of naar ons toe te zenden, zodra wij al uw documenten hebben gecontroleerd krijgt u van ons een activatiecode om uw eHerkenningsmiddel te activeren en direct te gebruiken!

Bekijk hier ook onze video over het aanvragen van eHerkenning bij We-ID

Veelgestelde vragen over eHerkenning aanvragen

Wat zijn de kosten om eHerkenning aan te vragen en is het gratis?

Voor een eHerkenning EH3-middel met een looptijd van 1 jaar betaalt u €41,-. Voor 3 jaar bedraagt de prijs €89,85. Dat is slechts €29,95 euro per jaar. Daarmee behoort We-ID tot de goedkoopste leveranciers van eHerkenning op de markt. De fysieke identificatie bij uitgifte is bij de prijs inbegrepen. Het aanvragen van eHerkenning zelf is niet gratis, de kosten verschillen per leverancier.

Hoe lang duurt eHerkenning aanvragen

  • Standaardaanvragen duren gemiddeld één week, mits alle documenten compleet zijn ingediend.
  • Spoedaanvragen? Upload alles vóór 14.00 uur op een werkdag en uw aanvraag wordt dezelfde dag nog verwerkt.

Ook interessant

Let op: Wederom nieuwe eHerkenning phishing mail in omgang

Let op: Wederom nieuwe eHerkenning phishing mail in omgang

We willen u waarschuwen voor een phishingmail die momenteel in omloop is en die beweert afkomstig te zijn van "eHerkenning". In deze e-mail wordt gevraagd om uw bedrijfsgegevens te actualiseren via een specifieke link. LET OP: deze e-mail is vals en is een poging om...