Veelgestelde vragen over eHerkenning
over de grens

Heeft u een vraag over inloggen met eHerkenning in het buitenland? Bekijk dan de onderstaande veelgestelde vragen.
Staat uw vraag er niet tussen? Stel deze dan via het contactformulier.

Veelgestelde vragen

Wat betekent over de grens inloggen?

U kunt met uw eHerkenningsmiddel met betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger inloggen bij andere aangesloten overheidsorganisaties in de Europese Economische Ruimte (EER). Zodat u over de grens uw zaken kunt regelen. 

Welke landen horen bij de Europese Economische Ruimte (EER)?

Bij de Europese Economische Ruimte (EER) horen alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. Kijk hier voor de complete lijst EER-landen.

Wat betekent eIDAS?

eIDAS staat voor ‘Electronic Identification And Trust Services’. Dit refereert naar de Europese regelgeving ‘Regulation (EU) 910/2014’. Deze regelgeving heeft als doel ‘grensoverschrijdende digitale transacties’ (interoperabiliteit) tussen burgers van de Europese Economische Ruimte (EER) te faciliteren. Om zo de economische en sociale ontwikkeling tussen de deelnemende landen te stimuleren. 

Wat zijn de voordelen van eIDAS en eHerkenning voor de gebruikers?

  • Nederlandse bedrijven kunnen met hun eHerkenningsmiddel, inloggen bij een onlinedienst van een ander Europees land. 
  • Online zaken doen over de grens wordt hiermee net zo betrouwbaar en veilig als in eigen land. 

Voor wie is over de grens inloggen mogelijk?

Voor eHerkenning gebruikers die gemachtigd zijn namens een organisatie, bedrijf of intermediair. 

Ik heb een eHerkenningsmiddel betrouwbaarheidsniveau EH2, wat moet ik doen om over de grens te kunnen inloggen?

Voor inloggen in het buitenland heeft u EH3 nodig. U dient uw eHerkenningsmiddel te upgraden naar minimaal betrouwbaarheidsniveau EH3 en uw middel gereed maken voor gebruik over de grens. Op deze pagina vindt u meer informatie over het upgraden van eHerkenning naar EH3. Voor het gereed maken van uw middel kunt u dit bericht bekijken. 

Betrouwbaarheidsniveau EH3* of hoger, wat moet ik doen om in te loggen over de grens?

  • Geef uw BSN-nummer aan ons door via dit mutatieformulier. (Door het invullen van dit formulier geeft u eenmalig uw BSN-nummer door, deze wordt versleuteld en alleen gebruikt t.b.v. het inloggen met eHerkenning in Europa.) 
  • De beheerder van uw organisatie dient de juiste machtiging van het land waar u wilt inloggen te koppelen aan uw eHerkenningsmiddel. Dit kan eenvoudig via de We-ID Beheermodule.  
  • Als het bedrijf waarvoor u online zaken wilt regelen bij ons geregistreerd staat met een vestigingsnummer, dan dient de registratie omgezet te worden naar een registratie zonder vestigingsnummer. Dit kunt u via dit mutatieformulier doen. 

Waarom moet ik mijn Burgerservicenummer (BSN) doorgeven als ik eHerkenning over de grens wil gebruiken?

Het BSN wordt in het registratieproces eenmalig gebruikt om een uniek nummer te genereren. Het BSN wordt niet bewaard door We-ID. Het unieke nummer is niet te herleiden naar uw BSN. Bij gebruik van uw eHerkenningsmiddel over de grens ontvangt de Europese dienstverlener dit unieke nummer. 

Het proces om uw BSN door te geven kan per eHerkenningsleverancier verschillen. 

Vanaf wanneer is eHerkenning klaar voor Europees gebruik?

Vanaf 1 september is het mogelijk om met eHerkenning over de grens in te loggen. 

Waarom zijn nog niet alle landen aangesloten op eIDAS?

Nog niet alle landen maken gebruik van de eIDAS infrastructuur voor het inloggen over de grens. Dit volgt stapsgewijs. 

Waarom kan We-ID kosten in rekening brengen voor het gereed maken van een eHerkenningsmiddel voor gebruik over de grens?

Voor gebruik over de grens moeten de leveranciers extra acties en controles uitvoeren om een eHerkenningsmiddel geschikt te maken. De kosten die hiervoor worden gemaakt, kunnen in rekening worden gebracht bij de gebruiker. 

Welke persoonlijke gegevens worden verstrekt aan de Europese dienstverlener bij inloggen over de grens met eHerkenning?

Bij inloggen over de grens worden na uw toestemming persoonsgegevens verstrekt. De Europese dienstverlener heeft deze gegevens van u nodig om u tot dienst te kunnen zijn. Het gaat om de volgende gegevens:

  • Huidige familienaam 
  • Huidige voornamen 
  • Geboortedatum 

Aanvullend kan de betreffende dienstverlener nog vragen om:  

  • Voornamen of familienamen bij de geboorte 
  • Geboorteplaats 
  • Huidige adres 
  • Geslacht 

Deze gegevens worden uit de Basisregistratie Personen (BRP) gehaald. 

Ik wil niet dat mijn persoonsgegevens verstrekt worden aan een Europese dienstverlener bij gebruik van eHerkenning over de grens.

In het inlog proces voor gebruik van eHerkenning over de grens wordt u gevraagd om toestemming te geven voor het delen van bovenstaande persoonsgegevens zodat een Europese dienstverlener u kan identificeren. Als u geen toestemming geeft stopt het inlog proces en worden geen persoonsgegevens gedeeld. Gevolg is wel dat u geen dienst kunt afnemen bij de door u gekozen Europese dienstverlener.

Wat heb ik nodig om online over de grens in te kunnen loggen?

Een eHerkenningsmiddel met: 

  • Betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger 
  • Creatie van uniek nummer op basis van BSN 
  • Bijbehorende machtiging voor het EER land waar u online zaken wilt regelen.

Waar moet ik als wettelijk vertegenwoordiger en/of machtigingenbeheerder op letten bij het toekennen van een machtiging voor gebruik van eHerkenning over de grens?

U moet zich goed bewust zijn van welke rechten u toekent aan een medewerker die namens uw bedrijf of organisatie gaat handelen over de grens, of de rechten die u als wettelijk vertegenwoordiger toekend aan een machtigingenbeheerder.  Een machtiging geldt voor alle huidige (overheids)diensten in een land en dus ook voor eventuele nieuwe diensten die in de toekomst worden aangeboden.   

Heeft u een algemene bevoegdheidsmachtiging toegekend aan uw medewerker? Dan kan uw medewerker mogelijk na doorgeven van het BSN direct namens het bedrijf of organisatie handelen over de grens. Check dit bij uw eHerkenningsleverancier.