Veilig en snel
Goedkoopste in de markt
Advies op maat

Koraal

Koraal regelt met Beheermodule en bulkaanvragen hun aanvragen op tijd.

“Het directe contact met We-ID is zeer waardevol.”

Mattie Erps

Applicatiebeheerder Koraal 

De uitdaging

Bedrijven en organisaties moeten bij steeds meer overheidsorganisaties inloggen met eHerkenning. Zo is eHerkenning de sleutel tot Mijn Belastingdienst Zakelijk en het werkgeversportaal van UWV. Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) stapt in 2022 gefaseerd over op eHerkenning.

Voor nieuwe gebruikers is het vanaf 1 januari al niet meer mogelijk om met alleen gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen op ‘Mijn DUO’. Hier kunnen onderwijsorganisaties zoals Koraal bijvoorbeeld een vergoeding van bijzondere kosten aanvragen en opleidingen registreren.

Koraal biedt naast zorg en begeleiding naar arbeid ook speciaal onderwijs. Hiervoor beschikt de stichting over negentien scholen in Limburg en Noord-Brabant.

eHerkenning aanvragen

De overstap van DUO betekende voor Koraal dat de organisatie eHerkenning moest aanvragen voor ongeveer zeventig medewerkers. “En dat met veertien verschillende KVK-nummers, wat de situatie extra complex maakte”, vertelt Matti Erps, applicatiebeheerder bij Koraal.

Tijdens het aanvraagproces moest Erps voor veertien KVK-nummers apart inloggen. “Daarnaast zaten we met een logistieke uitdaging. DUO vereist eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) en op dat niveau moet de identiteit van de gebruikers fysiek worden gecontroleerd. Dat gaat via een gespecialiseerde partner die na identificatie de activatiebrieven aan de medewerkers overhandigt. Maar hoe plan je dat in voor in totaal ongeveer zeventig medewerkers die werkzaam zijn op verschillende locaties?”

“De combinatie van de meervoudige Beheermodule met de bulkaanvraag heeft ervoor gezorgd dat we op tijd beschikten over de benodigde eHerkenningsmiddelen.”

– Mattie Erps, Applicatiebeheerder Koraal

De oplossing

Koraal was al bekend met eHerkenning, en met We-ID als erkende leverancier van eHerkenningsmiddelen. Erps: “We gebruikten eHerkenning bijvoorbeeld al voor het aanvragen van Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG’s), het inloggen op het werkgeversportaal van UWV en het aanmelden van locaties bij het CIBG, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.”

Een uitnodiging voor een webinar van We-ID bracht Erps op de oplossing voor de uitdagingen waar hij nu voor stond. Deze uitnodiging vestigde de aandacht op de meervoudige Beheermodule van We-ID. Met de meervoudige Beheermodule is het mogelijk om met één inlog te schakelen tussen de verschillende KVK-nummers.

“Tijdens het webinar kwam ik bovendien in contact met een medewerker van We-ID die me attendeerde op de mogelijkheid om een bulkaanvraag te doen.” “Bij een bulkaanvraag ondertekent de Raad van Bestuur de lijst met de gegevens van alle medewerkers die een eHerkenningsmiddel nodig hebben, nadat in ons geval een jurist ernaar heeft gekeken”, legt Erps uit. Dit document wordt vervolgens in één keer verzonden naar We-ID. Zij controleren de identiteiten aan de hand van kopieën van de identiteitsbewijzen. “Als dat eenmaal is geregeld, worden de activatiebrieven naar de medewerkers gestuurd. In een document hebben we uitgelegd hoe ze eHerkenning moeten activeren. Ook hebben we meerdere ‘super users’ aangewezen die als vraagbaak dienen.”

“De manier waarop We-ID met ons heeft meegedacht en ons tips en antwoorden heeft gegeven, hebben we als zeer positief ervaren” “We hebben het echt samen voor elkaar gekregen.”

– Mattie Erps, Applicatiebeheerder Koraal

Het resultaat

“De combinatie van de meervoudige Beheermodule met de bulkaanvraag heeft ervoor gezorgd dat we op tijd beschikten over de benodigde eHerkenningsmiddelen”, stelt Erps tevreden vast. “We hebben nu bovendien een directe en snelle ingang bij We-ID. Dit is voor ons zeer waardevol.”
“De manier waarop We-ID met ons heeft meegedacht en ons tips en antwoorden heeft gegeven, hebben we als zeer positief ervaren”, besluit de applicatiebeheerder van Koraal. “We hebben het echt samen voor elkaar gekregen.”

Koraal werkt in Noord-Brabant en Limburg voor mensen van alle leeftijden met ernstige (verstandelijke) beperkingen en complexe gedrags- en/of psychiatrische problemen. De organisatie biedt zowel zorg als onderwijs en arbeid. Koraal doet dat gedeeltelijk vanuit eigen scholen en instellingen, en gedeeltelijk door samen te werken met ketenpartners. Meer informatie: https://www.koraal.nl/