Koraal
Koraal regelt met Beheermodule en bulkaanvragen hun aanvragen op tijd.
Mattie Erps
Applicatiebeheerder Koraal
De uitdaging
Bedrijven en organisaties moeten bij steeds meer overheidsorganisaties inloggen met eHerkenning. Zo is eHerkenning de sleutel tot Mijn Belastingdienst Zakelijk en het werkgeversportaal van UWV. Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) stapt in 2022 gefaseerd over op eHerkenning.
Voor nieuwe gebruikers is het vanaf 1 januari al niet meer mogelijk om met alleen gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen op ‘Mijn DUO’. Hier kunnen onderwijsorganisaties zoals Koraal bijvoorbeeld een vergoeding van bijzondere kosten aanvragen en opleidingen registreren.
eHerkenning aanvragen
De overstap van DUO betekende voor Koraal dat de organisatie eHerkenning moest aanvragen voor ongeveer zeventig medewerkers. “En dat met veertien verschillende KVK-nummers, wat de situatie extra complex maakte”, vertelt Matti Erps, applicatiebeheerder bij Koraal.
Tijdens het aanvraagproces moest Erps voor veertien KVK-nummers apart inloggen. “Daarnaast zaten we met een logistieke uitdaging. DUO vereist eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) en op dat niveau moet de identiteit van de gebruikers fysiek worden gecontroleerd. Dat gaat via een gespecialiseerde partner die na identificatie de activatiebrieven aan de medewerkers overhandigt. Maar hoe plan je dat in voor in totaal ongeveer zeventig medewerkers die werkzaam zijn op verschillende locaties?”
– Mattie Erps, Applicatiebeheerder Koraal
De oplossing
Koraal was al bekend met eHerkenning, en met We-ID als erkende leverancier van eHerkenningsmiddelen. Erps: “We gebruikten eHerkenning bijvoorbeeld al voor het aanvragen van Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG’s), het inloggen op het werkgeversportaal van UWV en het aanmelden van locaties bij het CIBG, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.”
“Tijdens het webinar kwam ik bovendien in contact met een medewerker van We-ID die me attendeerde op de mogelijkheid om een bulkaanvraag te doen.” “Bij een bulkaanvraag ondertekent de Raad van Bestuur de lijst met de gegevens van alle medewerkers die een eHerkenningsmiddel nodig hebben, nadat in ons geval een jurist ernaar heeft gekeken”, legt Erps uit. Dit document wordt vervolgens in één keer verzonden naar We-ID. Zij controleren de identiteiten aan de hand van kopieën van de identiteitsbewijzen. “Als dat eenmaal is geregeld, worden de activatiebrieven naar de medewerkers gestuurd. In een document hebben we uitgelegd hoe ze eHerkenning moeten activeren. Ook hebben we meerdere ‘super users’ aangewezen die als vraagbaak dienen.”
– Mattie Erps, Applicatiebeheerder Koraal
Het resultaat
Koraal werkt in Noord-Brabant en Limburg voor mensen van alle leeftijden met ernstige (verstandelijke) beperkingen en complexe gedrags- en/of psychiatrische problemen. De organisatie biedt zowel zorg als onderwijs en arbeid. Koraal doet dat gedeeltelijk vanuit eigen scholen en instellingen, en gedeeltelijk door samen te werken met ketenpartners. Meer informatie: https://www.koraal.nl/