30-04-2021

Van Digitaal Paspoort naar eHerkenning

eHerkenning vervangt Digitaal Paspoort in 2021 volledig.

Op 1 januari 2022 is het Digitaal Paspoort niet meer te gebruiken als inlogmiddel voor verzekeraars. eHerkenning wordt de vervanging voor dit inlogmiddel. Maak u gebruik van het Digitaal Paspoort, lees dan hieronder wat u kunt doen om te kunnen blijven inloggen bij verzekeraars (financiële dienstverleners).

Wat is het Digitaal Paspoort? 

Al ruim 20 jaar gebruikt de verzekeringsbranche het Digitaal Paspoort als standaard voor inloggen. Deze gedateerde methode voldoet echter niet meer aan de tegenwoordige eisen op het gebied van veiligheid en functionaliteit. Daarom maakt ook de verzekeringsbranche nu de stap naar een toekomstbestendige oplossing. Vanaf 1 januari 2022 zal het Digitaal Paspoort geheel vervangen zijn door eHerkenning. U zult voor die tijd dus eHerkenning moeten aanvragen voor uw medewerkers die gebruik maken van verzekeringsdiensten. Een positieve ontwikkeling, want eHerkenning is veiliger én praktischer. Zo is het Digitaal Paspoort gekoppeld aan een apparaat, terwijl eHerkenning persoonsgebonden is.

Wanneer moet ik overstappen naar eHerkenning?

Het volledig vervangen van het Digitaal Paspoort wordt gedaan in 3 fases, waardoor gebruikers van het Digitaal Paspoort de tijd krijgen om het migratieproces op te starten. Op dit moment zitten we in fase 2 van het proces; Het nadrukkelijk sturen op inloggen met eHerkenning. Tijdens deze fase is het nog steeds mogelijk om in te loggen bij uw verzekeraar met het Digitaal Paspoort, maar er wordt steeds meer gewezen op het aanvragen van het juiste eHerkenningsmiddel. Voor de verzekeringsbranche heeft u eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) nodig. Dit niveau is vereist bij diensten waarbij privacy en beveiliging extra aandacht nodig hebben. Op het moment dat het Digitaal Paspoort volledig uitgefaseerd is, is het alleen mogelijk om met een eHerkenningsmiddel EH3 in te loggen bij uw verzekeraar. 

Vraag tijdig uw eHerkenningsmiddel EH3 aan

Omdat het verwerken/aanvragen van een eHerkennningsmiddel met betrouwbaarheidsniveau 3 enige tijd in beslag kan nemen (denk bijvoorbeeld aan de inventarisatie en de interne goedkeuring), raden wij u aan om tijdig te starten met uw aanvraag. Op deze manier hebben gebruikers ook genoeg tijd om aan het eHerkenningsmiddel te wennen. 

Omdat eHerkenning persoonsgebonden is, hebben alle medewerkers die inloggen bij verzekeraars een eHerkenningsmiddel nodig. Dit kan voor organisaties met een complexe organisatiestructuur en veel medewerkers eenvoudig geregeld worden met de We-ID Beheermodule

Waarom We-ID als leverancier? 

  • Wij hebben diverse (grote) verzekeraars, gevolmachtigden & financiële dienstverleners al ondersteund in dit migratieproces. 
  • Overzicht van uw eHerkennningsmiddelen en gebruikers met de We-ID Beheermodule. 
  • Snelle verwerkingstijd van uw aanvragen. 


Tevens bieden wij ook ondersteuning via onze (Signicat) eHerkenningsmakelaar, hiermee kunnen wij verzekeraars volledig ontzorgen.

Wilt u weten of de dienst waar u wilt inloggen al toegang biedt met eHerkenning? Op onze website vindt u een eHerkenning zoekfunctie waarmee u kunt zien of de dienst aangesloten is op eHerkenning en welk betrouwbaarheidsniveau deze dienst vraagt.

Vragen over het aanvragen van uw eHerkenningsmiddel? Neem contact op met onze klantenservice of bekijk de veelgestelde vragen.

Ook interessant