Met een ketenmachtiging van We-ID regelt u namens uw relatie eenvoudig zaken bij diverse (overheids)diensten.

Ketenmachtiging
Nederlandse bedrijven digitaliseren in een rap tempo. Steeds meer zaken worden online geregeld. Onderling, en met de overheid.
U kunt als bedrijf hiervoor een tussenpartij inschakelen. Deze regelt namens u bijvoorbeeld de aanvraag van bouwvergunningen of parkeerontheffingen. De tussenpartij moet hiertoe uiteraard wel bevoegd zijn. Een ketenmachtiging via eHerkenning zorgt daarvoor.
Benieuwd hoe het aanvragen van Ketenmachtigingen nu precies werkt? Wij leggen het u graag uit!
Hoe werken de ketenmachtigingen?
Wat is een ketenmachtiging?
Met een ketenmachtiging geeft een organisatie een intermediair toestemming om namens die organisatie in te loggen met eHerkenning. Op deze manier kan de intermediair allerlei zaken online voor relaties regelen bij dienstverleners. Dat zijn bijvoorbeeld de Belastingdienst, de KVK en UWV.
Het voordeel voor de intermediair is dat deze met ketenmachtigingen namens meerdere organisaties kan inloggen bij (overheids)diensten waarvoor hij gemachtigd is. De relatie van de intermediair heeft zelf geen eHerkenningsmiddel nodig. Geïnteresseerd in ketenmachtigingen? U kunt hieronder direct een offerte aanvragen.
Hoe werkt een ketenmachtiging voor eHerkenning?
Met een ketenmachtiging delegeert een organisatie het gebruik van specifieke diensten die toegankelijk zijn met eHerkenning aan een intermediair. De intermediair machtigt vervolgens gebruiker(s) binnen de eigen organisatie die de werkzaamheden uitvoeren. We-ID biedt ook de mogelijkheid om ketenmachtigingen af te geven voor alle diensten van één of meerdere dienstverleners.
Dit noemen wij de Dienstverleners Machtiging. Deze machtiging geldt ook voor alle nieuwe diensten die een dienstverlener toevoegt en is dus altijd compleet. Wel zo handig, zowel voor de organisatie die de ketenmachtiging afgeeft als voor intermediairs.
Wat zijn de voordelen van een ketenmachtiging?
Een ketenmachtiging maakt het werk van de intermediair veel makkelijker. Zo kan de intermediair met slechts één eigen eHerkenningsmiddel inloggen namens alle organisaties waarvoor hij gemachtigd is. Het is dus niet nodig om voor elk bedrijf dat de intermediair vertegenwoordigt een apart eHerkenningsmiddel aan te vragen. Ook heeft de relatie van de intermediair zelf niet per se een eHerkenningsmiddel nodig.
Ketenmachtiging afgeven
Er zijn twee manieren om een ketenmachtiging af te geven:
- Via een uitnodiging van de intermediair. Wilt u als intermediair ketenmachtigingen regelen voor uw relaties? U vindt het aanvraagformulier hier. Na het invullen, ondertekenen en opsturen van de offerte ontvangt u een introductiemail met een link naar de ketenmachtigingen-beheermodule en verdere instructies. Iedere persoon binnen uw organisatie die met ketenmachtigingen gaat werken heeft een eHerkening niveau 3 (EH3) middel nodig.
- De organisatie geeft zelf een ketenmachtiging af via de eHerkenning-beheermodule van We-ID. In de instructies leggen we dit op eenvoudige wijze uit. Om zelf een ketenmachtiging af te geven aan een intermediair, moet u beheerder zijn op minimaal eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3). Een EH3-middel vraagt u aan op onze website.
Wat zijn de kosten van een ketenmachtiging?
Een ketenmachtiging kost €19,95 per jaar, ongeacht het aantal machtigingen. De kosten voor de controle van de KVK-gegevens zijn hierbij inbegrepen. Bekijk voor een volledig overzicht van alle tarieven onze tarievenpagina.
Met spoed een ketenmachtiging voor eHerkenning nodig? Dan kunt u gebruikmaken van de spoedprocedure van We-ID. Daarmee kunt u uw ketenmachtigingen al binnen één werkdag geregeld hebben. De kosten van de spoedprocedure zijn €10,00 per klant.