Ketenmachtiging: online zaken regelen namens uw relaties

Je bent hier:

Met een ketenmachtiging van We-ID regelt u namens uw relatie eenvoudig zaken bij diverse (overheids)diensten.

Ketenmachtiging

Nederlandse bedrijven digitaliseren in een rap tempo. Steeds meer zaken worden online geregeld. Onderling, en met de overheid.

U kunt als bedrijf hiervoor een tussenpartij inschakelen. Deze regelt namens u bijvoorbeeld de aanvraag van bouwvergunningen of parkeerontheffingen. De tussenpartij moet hiertoe uiteraard wel bevoegd zijn. Een ketenmachtiging via eHerkenning zorgt daarvoor.

Wat is een ketenmachtiging?

Met een ketenmachtiging machtigt een organisatie de intermediair (tussenpersoon) om namens de organisatie werkzaamheden bij (overheids)diensten te verrichten met behulp van eHerkenning. 

Het voordeel voor de intermediair is dat deze met ketenmachtigingen namens meerdere organisaties kan inloggen bij (overheids)diensten waarvoor hij gemachtigd is. De relatie van de intermediair heeft zelf geen eHerkenningsmiddel nodig. Geïnteresseerd in ketenmachtigingen?

Dienstverleners Machtiging

Binnen het eHerkenningsstelsel zijn er veel (overheids)organisaties aangesloten die het mogelijk maken om in te loggen met eHerkenning, denk hierbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, UWV of RVO. Deze zogeheten Dienstverleners hebben vaak meerdere diensten ter beschikking gesteld.  

We-ID biedt de mogelijkheid om de (keten)machtigingen niet alleen per dienst af te geven, maar ook direct voor alle diensten van één of meerdere dienstverlener.

Dit noemen wij de Dienstverleners Machtiging. 

Het voordeel voor zowel de organisatie die de ketenmachtiging afgeeft als voor de intermediair is dat deze Dienstverleners Machtiging ook geldt voor alle nieuwe diensten die een dienstverlener toevoegt. De machtiging is hiermee altijd compleet en ook bij het toevoegen of wijzigen van diensten hoeft er geen nieuwe machtiging afgegeven te worden.

Tip: Geef uzelf tijdens het aanvraagproces van het eHerkenningsmiddel op als beheerder. Zo krijgt u alle controle over het  EH middel en heeft uw relatie verder geen beheerlasten.

Ketenmachtigingen voor u als intermediair

Als intermediair kunt u uw relaties in één bulk uitnodigen om een ketenmachtiging aan u af te geven. De relatie ontvangt een email met instructies en benodigde documenten. Uw relatie ontvangt in dit geval geen factuur. 

Het voordeel van ketenmachtigingen is dat u voor meerdere relaties tegelijkertijd kunt inloggen. Benieuwd hoe u uw relaties kunt uitnodigen? Bekijk hieronder direct de instructies

We-ID Beheermodule voor ketenmachtigingen (voor Intermediairs)

Wij bieden een aparte beheermodule aan voor ketenmachtigingen. U krijgt als intermediair automatisch toegang tot deze beheermodule vanaf de eerste ketenmachtiging. In de beheermodule kunt u veel online regelen. Zo vindt u een overzicht met de status van de lopende aanvragen,  kunt u relaties eenvoudig toevoegen of verwijderen en kunt u zelf de afgegeven ketenmachtigingen koppelen aan eherkenningsmiddelen binnen uw organisatie.  

Voordelen voor u als Intermediair op een rij 

➔ Online aanvragen ketenmachtigingen
➔ Totaaloverzicht van uw relaties en machtigingen (inclusief status)
➔ Groepen medewerkers direct koppelen aan ketenmachtigingen 

Ketenmachtiging afgeven aan de intermediair

Ketenmachtiging afgeven aan de intermediair
Er zijn twee manieren om ketenmachtigingen af te geven aan uw intermediair zodat deze online zaken voor u kan regelen. 

  1. De intermediair nodigt u uit om een ketenmachtiging af te geven. In dit geval heeft u zelf geen eHerkenningsmiddel nodig.  
  2. U geeft zelf een ketenmachtiging af zonder dat u een uitnodiging van de intermediair heeft ontvangen. 

Dit laatste punt kan alleen indien u beheerder bent op minimaal betrouwbaarheidsniveau 3. In onderstaande document staat eenvoudig beschreven hoe u een ketenmachtiging kunt afgeven zonder dat u bent uitgenodigd door de intermediair. 

Indien u niet de beschikking over een eHerkenningsmiddel heeft, dan kunt u deze hier aanvragen.  

Ketenmachtiging aanvraag versnellen

Aanvragen die via een spoedprocedure voor 14:00u op werkdagen worden ingediend, worden dezelfde dag verwerkt. De kosten voor de spoedprocedure zijn €10,- per ketenmachtiging. 

U kunt de spoedprocedure starten door onderstaande stappen te doorlopen: 

  • Vraag hier online een offerte aan 
  • Stuur de getekende ketenmachtigingen offerte naar sales@we-id.nl  
  • Start de spoedprocedure en kies bij type spoedaanvraag: ’Ketenmachtiging’ 
  • Vul de gegevens van de contactpersoon in 
  • Voeg de bijlagen toe: de getekende overeenkomst en een kopie van het gevraagde identiteitsbewijs van uw relatie (tekenbevoegde volgens het Handelsregister van het KvK).
  • Onderteken het dossier, scan het in en upload via de knop “versturen”. Hiermee gaat u akkoord met onze voorwaarden en tarieven.