Gemeenten:
inloggen met eHerkenning

Organisaties kunnen steeds meer zaken bij de gemeente online regelen. Hiervoor heeft u een eHerkenningsmiddel nodig.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem waarop inmiddels ruim vierhonderd organisaties zijn aangesloten. Dat zijn met name overheidsinstanties, maar ook steeds meer publieke organisaties waaronder verzekeraars en pensioenuitvoerders.

eHerkenning kunt u vergelijken met DigiD, maar dan voor bedrijven. Ondernemers kunnen met een eHerkenningsmiddel bij aangesloten overheidsinstellingen en private dienstverleners inloggen en er vertrouwelijke gegevens mee uitwisselen. Hoe hoger het niveau van het middel, hoe meer gevoelige informatie u kunt uitwisselen.

Geen gedoe: met één digitale sleutel voortaan snel en efficiënt zaken doen.

Online diensten bij de gemeente

Gemeenten bieden steeds meer diensten online aan. Denk aan het aanvragen van vergunningen en ontheffingen en uittreksels uit het BRP.

In een aantal gevallen is het mogelijk om online wijzigingen door te voeren met eHerkenning. Deze dienstverlening kan verschillen per gemeente. Informatie over op welke diensten u precies met eHerkenning kunt inloggen, kunt u vinden op de website van de betreffende gemeente.

Om deze zaken te regelen hebben organisaties en ondernemers een eHerkenningsmiddel nodig op het door de gemeente gevraagde betrouwbaarheidsniveau: EH1, EH2, EH2+ of EH3.

Door in te loggen met eHerkenning heeft de gemeente meer zekerheid over welke organisatie en wie namens deze organisatie inlogt. Dit geeft organisaties ook de mogelijkheid om personen die niet langer geassocieerd zijn geen toegang meer te bieden tot deze zaken.

Inloggen met eHerkenning is zeer eenvoudig: Op de website van de gemeente klikt u door naar het inloggedeelte. Na het inloggen met eHerkenning heeft u toegang tot alle diensten beschikbaar voor het gekozen betrouwbaarheidsniveau.

Verschillende niveaus voor verschillende diensten

eHerkenning kent vijf betrouwbaarheidsniveaus. Gemeenten kunnen zelf bepalen welk niveau ze eisen voor bepaalde diensten.

Hoe hoger het niveau, hoe meer zekerheid de gemeente krijgt over uw online identiteit. Het uitgeven van gevoelige persoonsinformatie vraagt immers om meer zekerheid dan globale basisgegevens. Informeer bij uw gemeente welk niveau u nodig hebt voor welke diensten.

Houd er rekening mee dat EH3 de norm wordt voor veel overheidsdiensten die eHerkenning gebruiken. Ook gemeenten vragen steeds vaker om minstens EH3, het op een-na-hoogste niveau van eHerkenning. Met EH3 krijgt u in de praktijk toegang tot alle diensten die een gemeente online aanbiedt, en bent u klaar voor de toekomst.

Tarieven

EH3

1 jaar

€ 41,-

per jaar

Veel gebruikt voor:

UWV, DNB, Douane

Overlijdensaangifte

EH3

3 jaar

€ 29,95

per jaar

Veel gebruikt voor:

UWV, DNB, Douane

Overlijdensaangifte

Aanvraag meerdere KvK's

Overzichtelijk uw medewerkers toegang geven tot een uitgebreide KVK-structuur.

Veel gebruikt voor:

2 of meer KvK-nummers

Complexe KvK structuur

Grotere organisaties