19-11-2020

eHerkenning vervangt Digitaal Paspoort

Bent u klaar voor de volgende stap?

Al ruim 20 jaar gebruikt de verzekeringsbranche het Digitaal Paspoort als standaard voor inloggen. Deze gedateerde methode voldoet echter niet meer aan de tegenwoordige eisen op het gebied van veiligheid en functionaliteit, zoals die nu vorm krijgen in wet- en regelgeving. 

Daarom maakt ook de verzekeringsbranche nu de stap naar een toekomstbestendige oplossing. Vanaf 1 januari 2022 zal het Digitaal Paspoort geheel vervangen zijn door eHerkenning.

Wat betekent dit voor u als intermediair of gebruiker in de verzekeringsbranche?

U zult gedurende de gehele overgangsperiode gebruik kunnen blijven maken van uw Digitaal Paspoort om in te loggen bij uw verzekeraar. Verzekeraars zullen daarnaast ook de keuze om in te loggen met eHerkenning gaan aanbieden. Vanaf dat moment mag u zelf kiezen met welk middel u wilt inloggen. 

De keuze van het middel heeft geen invloed op de beschikbaarheid en de toegang van deze service. 

Wanneer overstappen naar eHerkenning?

Zodra u kunt inloggen met eHerkenning, heeft u geen Digitaal Paspoort meer nodig. U heeft in oktober 2020 uw Digitaal Paspoort moeten vervangen vanwege een certificaat-issue. De looptijd van uw nieuwe Digitaal Paspoort is maximaal één jaar. Deze hoeft u dus niet te verlengen als u gebruik kunt maken van eHerkenning. 

Vanaf 1 januari 2022 kunt u enkel nog met eHerkenning inloggen en kunt u het Digitaal Paspoort niet meer gebruiken. U zult voor die tijd dus eHerkenning moeten aanvragen voor uw medewerkers die gebruik maken van de diensten van de verzekeraars. 

Wacht niet tot het laatste moment om eHerkenning te introduceren, daar het verwerken/aanvragen van een middel enige tijd in beslag zal nemen (denk bijvoorbeeld aan interne goedkeuring) en gebruikers ook aan het middel zullen moeten wennen. 

U kunt zelf uw leverancier kiezen

In tegenstelling tot Digitaal Paspoort wordt eHerkenning niet door één partij geleverd. Er zijn verschillende leveranciers die samen werken aan de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten en zorgen dat eHerkenning compliant blijft met de geldende veiligheidsnormen.

Deze leveranciers concurreren onderling op prijzen en service, maar niet op veiligheid en betrouwbaarheid. Dat wordt afgedwongen door het stelsel. 

eHerkenning voor de verzekeringsbranche

Voor de verzekeringsbranche heeft u eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig. Dit niveau is vereist bij diensten waarbij privacy en beveiliging extra aandacht nodig hebben. 

Omdat eHerkenning persoonsgebonden is, hebben alle medewerkers die inloggen bij verzekeraars zo’n middel nodig. Dit kan voor organisaties met veel medewerkers eenvoudig geregeld worden met de beheermodule van We-ID. 

EH3 middel aanvragen 

Bij het aanvragen van een eHerkenningsmiddel EH3, kunt u kiezen voor een geldigheid van 1 of 3 jaar. Een EH3 eHerkenningsmiddel is ook te gebruiken voor diensten met een lager betrouwbaarheidsniveau, zo kunt u met 1 middel op verschillende diensten bij verschillende instanties inloggen.

Wilt u weten of de dienst waar u wilt inloggen al toegang biedt met eHerkenning? Op de website van We-ID vindt u een lookup-service waar u kunt zoeken op alle beschikbare eHerkenningsdiensten en de vereiste betrouwbaarheidsniveaus.

Heeft u al eHerkenning?

Voor steeds meer diensten van de overheid kunt u gebruik maken van eHerkenning. Denk bijvoorbeeld aan het werkgeversportaal van UWV en het ondernemersportaal van de Belastingdienst. Veel organisaties hebben daarom al eHerkenningsmiddelen aangevraagd voor hun medewerkers. 

Indien uw medewerkers al beschikken over een EH3-middel van We-ID, dan kunt u deze gebruiken voor de vervanging van het Digitaal Paspoort. U hoeft alleen maar de dienst toe te voegen aan uw eHerkenningsmiddel (of laten toevoegen). Dit kan met de online beheermodule van We-ID

eHerkenning is een toekomstvaste oplossing

De overheid heeft ervoor gekozen om eHerkenning in te zetten als de defacto methode om in te loggen bij overheidsdienstverleners. In 2021 wordt het gebruik van eHerkenning verplicht om in te loggen bij de overheid. Het eHerkenningstelsel heeft een bewezen track-record, staat onder toezicht van agentschap Telecom en is op het hoogste betrouwbaarheidsniveau genotificeerd onder het Europese eIDAS-netwerk. Dit betekent dat er met eHerkenningsmiddelen internationaal bij overheidsdienstverleners kan worden ingelogd. Steeds meer organisaties beschikken al over eHerkenningsmiddelen omdat instanties zoals de Belastingdienst en UWV dit middel nu al vereisen voor toegang tot hun diensten.

(Dit is een oud bericht en niet meer van toepassing)

Vragen over het aanvragen van uw eHerkenningsmiddel? Neem contact op met onze klantenservice of bekijk de veelgestelde vragen.

Ook interessant

Mijn Kadaster stapt over op eHerkenning: Wat betekent dit voor u?

Mijn Kadaster stapt over op eHerkenning: Wat betekent dit voor u?

Mijn Kadaster stapt over op eHerkenning: Wat betekent dit voor u? Per 1 juli gaat Mijn Kadaster over op eHerkenning als inlogmethode. Dit is een belangrijke wijziging voor iedereen die de online diensten van het Kadaster gebruikt. We leggen hier kort uit wat u moet...

UWV Mijn Gegevensdiensten vanaf 14 juni 2024 alleen nog EH4

UWV Mijn Gegevensdiensten vanaf 14 juni 2024 alleen nog EH4

eHerkenning biedt toegang tot ‘Mijn Gegevensdiensten’ van UWV op niveau EH4 Het UWV portaal “Mijn Gegevensdiensten” zal vanaf 14 juni 2024 alleen nog maar toegankelijk zijn met een eHerkenningsmiddel op niveau 4 (EH4). Dit besluit is gemaakt op basis van toetsing...