14-12-2023

Inloggen met eHerkenning wordt nog veiliger met twee-factor-authenticatie

Het basisniveau van eHerkenning, eHerkenningsniveau 2 (EH2), wordt veiliger gemaakt door het toevoegen van twee-factor-authenticatie. Dit is besloten uit advies van het Nationaal Cyber Security Centrum, onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Inloggen gebeurt straks niet meer alleen met gebruikersnaam en wachtwoord, maar ook met extra beveiligingslaag namelijk een SMS-code of een OTP-device.

Wij leggen u graag uit wat er gaat veranderen en wat u kunt doen als u momenteel nog gebruik maakt van een eHerkenningsmiddel op niveau 2 (EH2). 

Waarom is er besloten voor Twee-factor-authenticatie?

Twee-factor-authenticatie verhoogt de beveiliging doordat toegang tot uw eHerkenning-inlogmiddel vereist dat naast het wachtwoord ook een fysiek element, zoals uw telefoon, nodig is. Dit minimaliseert het risico van ongeautoriseerde toegang en voldoet aan de nieuwe veiligheidsstandaard voor eHerkenning inlogmiddelen. Het zorgt ervoor dat dienstverleners zeker weten wie u bent en veilig gevoelige informatie kunnen uitwisselen.

Wat gaat er precies veranderen?

De verkoop van de huidige EH2 middelen, wordt per 1 januari 2024 stopgezet. Dit betekent dat u vanaf dat moment alleen nog eHerkenningsmiddelen kunt aanvragen met betrouwbaarheidniveau EH2+, EH3 en EH4. Op het huidige eHerkenningsniveau 2+ zit namelijk al deze extra beveiliging, wat betekent dat uw middel al direct voldoende beveiligd is.

Wilt u meteen verzekerd zijn van een veilig inlogmiddel waarmee u op alle grote diensten kunt inloggen, dan raden wij u aan direct een eHerkenningsmiddel op niveau 3 (EH3) aan te vragen. Hiermee kunt u namelijk met de juiste machtigingen ook direct op de lager liggende niveau’s (oude EH2 en EH2+ diensten) inloggen.

> Meer informatie EH3

Ik gebruik nog een EH2-inlogmiddel. Wat nu?

U wordt binnenkort verzocht uw EH2-inlogmiddel te voorzien van twee-factor-authenticatie. We-ID helpt u hierbij met een eenvoudige handeling die u kunt doen in de Beheermodule of u wordt verzocht dit binnen een bepaalde termijn te doen tijdens het inloggen met uw eHerkenningsmiddel. 

Vragen of onduidelijkheden?

We-ID houdt u in de loop van het nieuwe jaar (2024) op de hoogte van verdere ontwikkelingen met betrekking tot deze verandering in het EH2-inlogmiddel. Als u vragen heeft, neem dan contact met ons op via 088-0120 282 of stuur een mail naar sales@we-id.nl. Wij staan klaar om u te assisteren.

Ook interessant

Mijn Kadaster stapt over op eHerkenning: Wat betekent dit voor u?

Mijn Kadaster stapt over op eHerkenning: Wat betekent dit voor u?

Mijn Kadaster stapt over op eHerkenning: Wat betekent dit voor u? Per 1 juli gaat Mijn Kadaster over op eHerkenning als inlogmethode. Dit is een belangrijke wijziging voor iedereen die de online diensten van het Kadaster gebruikt. We leggen hier kort uit wat u moet...

UWV Mijn Gegevensdiensten vanaf 14 juni 2024 alleen nog EH4

UWV Mijn Gegevensdiensten vanaf 14 juni 2024 alleen nog EH4

eHerkenning biedt toegang tot ‘Mijn Gegevensdiensten’ van UWV op niveau EH4 Het UWV portaal “Mijn Gegevensdiensten” zal vanaf 14 juni 2024 alleen nog maar toegankelijk zijn met een eHerkenningsmiddel op niveau 4 (EH4). Dit besluit is gemaakt op basis van toetsing...